onsdag 12. februar 2014

Sitron-isbiter

Siden jeg er litt opptatt av sparing, gjenbruk og miljø for tiden så prøver jeg stadig å finne på lure og enkle løsninger som bidrar til disse tingene i hverdagen.  Som jeg skrev i et tidligere innlegg så prøver jeg å bli flinkere til å ikke kaste mat. Jeg prøver derfor å være litt kreativ i forhold til hvordan jeg kan bruke opp rester.

I dag lagde jeg guacamole og da ble det en del sitron igjen.


Jeg er veldig glad i kaldt vann med isbiter, og jeg er veldig glad i sitronvann. Etter litt grubling kom  jeg derfor på at jeg skulle lage isbiter av sitronen. Jeg presset sitronen og fylte bunnen i isbitformen med sitronsaft. Jeg valgte å fylle etter med vann i formene slik at isbitene ble litt større, for at det skulle bli flere isbiter og for å at isbitene ikke skulle bli så sterke.


Jeg investerte i ei sitronpresse for en stund siden og det var en bra investering. Den kan brukes til å lage appelsinjuice om man har appelsiner man burde spist opp, og man kan selvsagt presse sitroner. Denne er en helt enkel variant fra IKEA, men allikevel får man presset ut mye av både sitron og appelsin.

Jeg googlet sitronisbiter for å se om flere hadde blogget om dette. Jeg kom da inn på en blogg som hadde gjort det, og han hadde også et annet godt tips. Det tipset var å fryse ned frukt som man senere kan bruke til smoothies. Genialt sparetips det også. Det er virkelig bedre å bruke opp mat i stedet for å kaste den.

1 kommentar:

  1. Ah, så smart! Jeg kastet akkurat en halv (delvis utpresset) sitron som hadde blitt liggende i kjøleskapet. Neste gang skal jeg huske dette tipset! Veldig enig i det å bruke opp mat fremfor å kaste det.

    SvarSlett