lørdag 20. desember 2014

Erfaringer om kviser og sminke

Jeg har i mange år vært plaget med kviser både i ansikt og på ryggen. Kvisene på ryggen har vel kanskje ikke vært til så stort irritasjonsmoment som de i ansiktet, men jeg innrømmer lett at det ikke er morsomt å se ut som en kjøttkake. I går leste jeg et blogginnlegg som ga meg veldig inspirasjon i forhold til å dele det som kan hjelpe andre i samme situasjon til å føle seg litt mindre alene om et problem. Nå kan vel ikke uren hud karakteriseres som et kjempe stort problem i det store og hele, men for individene kan det ha stor innvirkning på selvtillit blant annet. I morges da jeg sto og sminket meg kom dette blogginnlegget plutselig til meg. Nå har jeg hatt mange blogginnlegg i hodet uten å skrive dem ned, men denne gangen har jeg lyst til å dele mine tanker.

Jeg husker ikke helt når problemet med uren hud startet for det føles som det har vært der bestandig. Når jeg allikevel tenker meg om så tror jeg det startet for alvor da jeg begynte på videregående. Etter det ble det bare verre og i 20 årene har det vært på det verste. Jeg har prøvd utrolig mange produkter for å bli kvitt problemet mitt. Alt fra krem, rensemidler, helsekostmedisin, antibiotika, agurk ja dere skjønner tegninga. For å dekke over problemene har jeg brukt ulike concealere, men sminke var aldri noe jeg har interessert meg for tidligere. Jeg ble derfor aldri noe god på å sminke meg så de få forsøkene med concealer og foundation gjorde problemet ofte bare verre. Interessen min for sminke har vært så liten at det er med litt flauhet jeg innrømmer at det ikke er mange år siden jeg fant ut at det het concealer og ikke dekkstift, og foundation og ikke brunkrem.

Det jeg forbandt med sminke for noen år siden var mer fremtredende kviser og en glinsete hud. Jeg, som mange andre, mente også at kviseproblemet ble bare verre om jeg sminket meg. Å finne sminke som så naturlig og hadde samme farge som huden så jeg på som en umulighet. Ei god venninne av meg fikk endret dette synet hos meg for knappe to år siden. Hun er kjempe flink til å sminke seg og en dag sa hun til meg at; Nå er det slutt, nå skal du bli med meg på et parfymeri og kjøpe deg sminke. Jeg hadde da ingen tro på at dette var noen god løsning da jeg tvilte både på mine personlige ferdigheter som sminkør og jeg så for meg et enda større kviseproblem. Heldigvis traff venninnen min meg på et tidspunkt der jeg følte meg som verst i forhold til kvisene og jeg var villig til å prøve det meste.

For å gjøre historien kort så fikk jeg hjelp til å finne riktig fargenyanse og kjøpte meg mineralsminke som jeg har brukt det siden den dagen. Nå sminker jeg meg så og si hver dag og problemene med glinsete og unaturlig brunhet i ansiktet er ikke et problem lengre. En annen heldig "bivirkning" av det hele er at kviseproblemet mitt i ansiktet er så og si borte. Det er helt utrolig og jeg kan nesten ikke tro det er sant enda. Nå vet jeg ikke om det er kun sminken sin fortjeneste, men dette beviser i hvert fall at sminke ikke behøver å gjøre vondt verre. Jeg har noen teorier som jeg tror har påvirket huden i ansiktet mitt positivt, og en penere hud bidrar jo til et gladere menneske også.

1. Mineralsminke. Det at jeg begynte å sminke meg gjorde at jeg ikke tok meg så mye i ansiktet lengre. Jeg kunne jo ikke ødelegge sminken så jeg ble mer bevisst på at jeg ikke måtte ta meg så mye i ansiktet med uvaskede hender. Mineralsminke puster også godt og det kjennes ikke ut som en går med en maske i ansiktet selv om en har sminket seg litt. Er du usikker på hvordan du skal sminke deg så oppsøk et parfymeri eller spør en god venn som kan hjelpe deg og lære deg triksene. Det er bedre å spørre etter hjelp enn å se ut som oppblåsbare Barbara. Prøv og feil og øv deg er også et godt tips. Jeg er i øvingsfasen selv og har mye å lære enda.

2. Ansiktsprodukter. De ansiktsproduktene jeg bruker nå er vann, en krem for kviser (basiron)  og en fuktighetsgivende ansiktskrem som er beregnet på fet/uren hud. Jeg har prøvd basiron tidligere og da fungerte den ikke så godt, men denne gangen sammen med de andre faktorene som spiller inn på huden har den fungert godt.

3. Jeg er mindre eksponert for tørr luft i den nye jobben min. Dette er jo en heldig tilfeldighet for det er vel få som bytter jobb kun for å bli kvitt et hudproblem.

4. Stress. Jeg trives veldig med tilværelsen for tiden og flyttingen har gjort meg veldig godt. Dette bidrar jo til mindre stress og det tror jeg også har en positiv innvirkning på huden. Nå skal det sies at huden min ble bedre både før punkt 3 og 4 så jeg måtte i hvert fall bite i meg mine fordommer mot sminke.


For inspirasjon anbefaler jeg dere å se videoen nedenfor. Jeg ble i hvert fall veldig inspirert av denne. Hun er jo en kunstner.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar